Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Welkom bij Zorgpunt N Roeselare - Praktijk Gent

Gamen blijkt goed voor geestelijke gezondheid

Bron

Complexe discussie

Tegenstanders van gamen benadrukken vaak dat het heel verslavend is. Dit kan ertoe leiden dat iemand zo veel tijd en energie aan games besteedt, dat het zijn of haar vermogen om goed te functioneren in de echte wereld ernstig beïnvloedt. Dit wordt aangeduid als ‘gaming disorder’, een aandoening die erkend is door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

“De officiële erkenning van gamen als een probleem heeft de negatieve opvattingen over games versterkt en geleid tot stigmatisering, vooral bij jongeren en hun ouders of verzorgers,” vertelt onderzoeker Hiroyuki Egami.

Egami onderzocht de enqûetegegevens van bijna 100 000 mensen om de positieve effecten van gamen in kaart te brengen.

Door verschillende methoden te gebruiken, waaronder een machine learning-algoritme dat speciaal is ontwikkeld voor causale analyses van enquêtegegevens, ontdekten ze dat zowel het bezitten van een console als het spelen van games op die console de mentale gezondheid verbeterde. Het bezit van een console bleek onder andere de levensvoldoening te verhogen en psychologische stress te verlagen. 

Verbeterde geestelijke gezondheid

“In onze studie hebben we twee aspecten van mentaal welzijn gemeten,” legt Egami desgevraagd uit. “We hebben gekeken maar de psychologische stress met de Kessler Psychological Distress Scale (K6), en naar de levensvoldoening met de Satisfaction With Life Scale (SWLS).

Samen geven deze factoren een completer beeld van iemands mentale toestand en levenskwaliteit. We zagen enkele opmerkelijke verbeteringen. Zo blijkt dat het bezitten van een Nintendo Switch de mentale gezondheid verbetert door psychologische stress met 0,6 standaarddeviaties te verminderen. Het bezitten van een Playstation 5 verbetert de mentale gezondheid met 0,1 standaarddeviaties en verhoogt de levensvoldoening met 0,2 standaarddeviaties.”

Sociale functies

“Videogames kunnen bijdragen aan het vervullen van onze fundamentele behoeften,” legt hij uit. “Het kan ons een gevoel van controle geven, een gevoel van bekwaamheid bevorderen en een gevoel van verbondenheid met anderen creëren. Wanneer deze behoeften worden vervuld, dragen ze bij aan een positief mentaal welzijn.

Daarnaast hebben moderne games vaak sociale functies, die kunnen helpen om gevoelens van eenzaamheid te verminderen, verbindingen met diverse groepen te bevorderen en hechte persoonlijke relaties te versterken. Dit uitgebreide netwerk van sociale steun speelt een belangrijke rol in het verbeteren van mentaal welzijn.

En dan bestaan er ook nog zogenoemde ‘exergames’, die fysieke beweging combineren met gamen. Deze spellen kunnen de algehele fysieke activiteit verhogen, symptomen van depressie en angst verminderen en positieve emoties bevorderen.

Tenslotte kunnen games naast puur entertainment ook diepgaande en betekenisvolle ervaringen bieden. Ze kunnen een gevoel van doelgerichtheid bevorderen, emotionele verbindingen met personages creëren, perspectiefwisselingen mogelijk maken en nostalgische gevoelens oproepen. En ook deze ervaringen dragen bij aan een beter welzijn en meer levensvoldoening.”

Belangrijke kanttekening

Deelnemers die meer dan drie uur per dag videogames speelden, hadden daar toch minder baat bij. Daarnaast benoemt Josh McGiff, docent Immersive Software Engineering aan de Universiteit van Limerick en niet betrokken bij de studie, nog belangrijke beperkingen van het onderzoek.

“De studie behandelt niet de verschillende genres van games die de enquête-deelnemers spelen,” zegt hij. “Verschillende soorten games, zoals competitieve spellen (bijvoorbeeld League of Legends, Valorant), sandboxgames (zoals Minecraft) en puzzelspellen (zoals Candy Crush), kunnen verschillende effecten hebben op de mentale gezondheid. Het zou daarom nuttig zijn om te onderzoeken hoe elk genre invloed heeft op veranderingen in psychologisch welzijn.”